בלוג

המחשב לא סוחב? אולי לא כדאי לזרוק אותו

אם יש לכם תחושה שהמחשב שלכם איטי מדי, אתם כנראה צודקים. כי במחשבים לשימוש אישי, “איטי” ו”מהיר” הם ביחס לצרכי המשתמש והם עניין אישי, סובייקטיבי כמו מחשב זול.
ייתכן שאתם מנסים להפעיל על המחשב תוכנות או שירותים ש”גדולים עליו”. מצד שני, הסיכוי לכך לא גדול. רוב המחשבים האישיים חזקים כיום מספיק, עבור הרבה יותר ממה שאנחנו עושים איתם. התסריט היותר נפוץ, הוא שאיטיות נגרמת בגלל סיבות בהן ניתן בהחלט לטפל לבד ולרוב, אין צורך לזרוק, להחליף או “לפרמט”.

מחשב נייד יד שניה

 

“לפרמט”

יש אנשים שמתים על הפטנט הזה. כל מה שלא בסדר – הפרמוט יסדר! איטיות? לפרמט! הודעות שגיאה? לפרמט! לא בטוחים אם אכן זה הפתרון? אז בואו נפרמט ליתר בטחון ונדע. ומה יהיה אחרי הפרמוט? העניינים לא יחזרו? בוודאי שיחזרו. הרי אם לא הבנו את הסיבה לאיטיות המחשב, סביר שהסיבה תחזור או שהיא עדיין שם. “טיפול שורש” הוא הטיפול האיכותי. נכון שפרמוט חוסך לעתים זמן וגם מתאים ואפילו הכרחי בנסיבות מסוימות. אבל משתמש מחשב חכם וזהיר, לא יגיע לנסיבות כאלה כמעט לעולם. מחשב איטי, וירוסים, בלגאן במערכת ההפעלה – כל אלה סימנים מובהקים, למשתמש מחשב שלא למד עדיין איך לתחזק אותו כמו שצריך. חומר למחשבה: אם יש לך נזילה מהתקרה, אתה שובר את כל הגג ובונה מחדש?

 

לאתחל

צעד פשוט שעשוי לפתור מצבי סרבול מסוימים, הוא לאתחל את המחשב. לעתים, מחשבים מושארים פועלים ללא הפסקה או אתחול במשך זמן רב מאוד. ייתכן שהם ישתמשו ב”מצב שינה” במקום בכיבוי ממש. אתחול מנקה את זיכרון מערכת ההפעלה משיירים שונים ועשוי לסייע במקרים מסוימים.

 

לעזוב אותו במנוחה

מחשבים עושים דברים רבים במקביל. בזמן שאתה משתמש במחשב, ייתכן למשל שמערכת ההפעלה מורידה עדכונים ברקע. אולי תוכנת האנטי וירוס שלכם מריצה בדיקות שונות ברקע. במצב כזה, המחשב זקוק רק ל”שקט” מצידכם לזמן מה, להשלים פעילויות אלה במהירות המרבית.

 

למצוא את האשמים

העמסה על הזיכרון (שהיא מקור עיקרי לאיטיות) עשויה לנבוע לא רק מגורמים לגיטימיים כמערכת ההפעלה, אלא גם מתוכנות מיותרות שפועלות ברקע. עוד מקור אפשרי לכך הם וירוסים. בחלונות, ניתן להשתמש ב-Task manager בכדי לראות מה רץ ברקע ומעמיס יותר מהרגיל על הזיכרון ועל המעבד. המתקדמים יוכלו להתעמק גם ב- Event viewer.

 

עדכוני תוכנה

עדכון קבוע של מערכת ההפעלה ושל התוכנות השונות שמותקנות במחשב, הוא עוד צעד שיעזור. מדובר בתהליך קל למדי ומהיר יחסית, שכדאי לעשות במילא באופן שגרתי. זאת, מאחר שהוא תורם גם מהיבט האבטחה, גם בהוספת יכולות חדשות וגם בצמצום באגים שהתגלו בתוכנות. לרוב, ניתן לקבל אוטומטית הודעה, כאשר עדכון מסוג זה זמין.

מעבדה לתיקון מחשבים

 

תחזוקה שוטפת

העובדה ש”המחשב ישן”, הוא לא הסבר מספק לכך שהוא הופך פתאום לאיטי מהרגיל. יש למשל לא מעט מחשבים מחודשים שעובדים היטב, במשך שנים רבות נוספות. גם אם יש לכם מחשב נייד יד 2 שנרכש לפני שנים, איטיות תנבע לרוב משינוי שקרה לאחרונה בסביבת התוכנה שלו ולא בחומרה. כמו כל מכונה, גם מחשבים זקוקים לתחזוקה שוטפת וזו נקודת מפתח במניעת מצבי איטיות. אלה כמה דוגמאות לפעילויות תחזוקה שוטפת, שעשויות להשליך גם על הביצועים: כדאי לנקות קבצים זמניים מסוגים שונים, למשל בעזרת Disk Cleanup של חלונות. רצוי מדי פעם לעשות מעבר על רשימת התוכנות שמותקנות במחשב – אולי משהו התקין עצמו באופן חשאי או מתחכם וכעת הוא רץ ברקע. כמו כן, רכיבים שונים כמו דיסקים מגיעים לעתים עם תוכנות תחזוקה ובדיקת תקינות של הרכיב וכדאי לנצל אותן.

 

כלי ניטור

שינויים שנעשים במערכת שלא בידיעתכם, הם מקור מרכזי לאיטיות של מחשבים. למעשה, שינויים כאלה נעשים כל הזמן מאחורי הקלעים וזה בסדר. אלא שחלקם עלול להיות ביוזמת נוזקות או תוכנות שמתקינות עצמן בלי רשות. ישנם כלי עזר לניטור דוגמת Winpatrol, שמתריעים על מצבים כאלה.

 

להיעזר במקצוענים

אם למרות כל העצות, לא הצלחתם להתגבר לבד על איטיות המחשב, כדאי לפנות לשירותי מעבדה לתיקון מחשבים.

כמובן ייתכן גם מצב שבו הדרישות שלכם מהמחשב עולות והוא פשוט לא עומד בעומס החדש. לסיום, נזכיר שיש עסקים שעוסקים בתחום של מחזור מחשבים. עסק כזה אשר קונה מחשבים באופן שוטף, עשוי להיות מעוניין לרכוש גם מחשב ישן מאוד ולא תקין.

דילוג לתוכן